Kody błędów OBD2
Na naszej stronie znajdziesz przejrzyste opisy błędów OBD-II w języku polskim. Pomożemy Ci zrozumieć, co oznaczają kody usterek i jak samodzielnie wstępnie zdiagnozować auto. Sprawdź, jak OBD-II wspiera kierowców w dbaniu o sprawność samochodu.

Co to jest OBD i jak działa diagnostyka pokładowa?
Aby samodzielnie zrozumieć diagnostykę swojego auta, warto poznać strukturę i znaczenie kodów błędów OBD-II. Kody te dzielą się na dwie główne kategorie:
Kody błędów OBD II (ogólne) – lista i objaśnienia
Podstawowe kody OBD-II są zazwyczaj takie same dla wszystkich pojazdów zgodnych z tym systemem. Odnoszą się one do typowych usterek spotykanych w różnych modelach. Z kolei rozszerzone kody OBD-II są bardziej szczegółowe i często unikalne dla konkretnej marki. Zarówno podstawowe, jak i rozszerzone kody mają podobną strukturę — składają się z litery i czterech cyfr (czasem również liter).
Rozszerzone kody błędów OBD2 – wyjaśnienia i przykłady
Kody błędów OBD-II najlepiej odczytywać według poniższego schematu:
P
P – układ napędowy, obejmujący silnik, skrzynię biegów oraz powiązane systemy sterowania;
B – "systemy nadwozia", takie jak poduszki powietrzne, klimatyzacja, centralny zamek, elektryczne szyby itp.;
C – elementy podwozia, w tym układ kierowniczy, hamulcowy i zawieszenie;
U – systemy komunikacji między modułami elektronicznymi (CAN, LIN itp.).
0
0 – indeks ogólny, stosowany we wszystkich kodach ELM327 Bluetooth;
1 i 2 – kody specyficzne dla producenta;
3 – zarezerwowane do przyszłego użytku lub specjalnych zastosowań.
3
1 – problemy w układach sterowania paliwem i pomiaru powietrza;
2 – usterki w układach paliwowych, pomiarze powietrza i obwodach wtryskiwaczy;
3 – wady układu zapłonowego lub zaburzenia spalania;
4 – nieprawidłowości w układach emisji pomocniczych (np. systemy kontroli emisji spalin);
5 – anomalie w elektronicznej regulacji prędkości i pracy na biegu jałowym;
6 – problemy z modułem sterowania elektronicznego (ECU) i wyjściami pomocniczymi;
7 – awarie w układach automatycznej skrzyni biegów;
8 – usterki w układzie napędu na cztery koła (AWD/4WD).
2
4
Czytnik błędów OBD – jak działa i co potrafi?
Skaner diagnostyczny to niezbędne narzędzie do wykrywania usterek w samochodzie — pozwala odczytywać kody błędów i analizować stan techniczny pojazdu. Dzięki niemu można uzyskać dostęp do danych z systemów elektronicznych auta i zinterpretować kody OBD-II, które informują o awariach i potrzebie serwisu. Technologia ta jest zgodna z większością nowoczesnych samochodów wyposażonych w standard OBD II i wspiera zarówno mechaników, jak i kierowców w lepszym zrozumieniu problemów z pojazdem.
Skanery działają w oparciu o różne protokoły OBD-II, które mogą się różnić w zależności od marki i modelu auta. Poza tradycyjnymi urządzeniami fizycznymi dostępne są również aplikacje i programy OBD2, umożliwiające odczyt danych bezpośrednio na smartfonie lub komputerze. Odczytując i analizując kody błędów, można szybko zareagować, zdiagnozować usterkę i zapobiec poważniejszym problemom z działaniem samochodu.
- P0420— Układ katalizatora, bank 1 - sprawność poniżej progu
- P0171— Układ zbyt ubogi, bank 1
- P0299— Zbyt niskie doładowanie turbosprężarki (TC) lub sprężarki (SC)
- P0087— Zbyt niskie ciśnienie szyny paliwowej/układu
- P0234— Turbosprężarka (TC), stan doładowania silnika - przekroczony limit
- P0300— Wykryto wypadanie zapłonu w losowym/wielu cylindrach
- P0340— Czujnik położenia wałka rozrządu (CMP) A, bank 1 - usterka obwodu
- P0016— Nieprawidłowa korelacja pozycji wału korbowego i wałka rozrządu, rząd 1, czujnik A
- P0101— Masowy lub objętościowy przepływ powietrza w obwodzie "A" zakres/wydajność
- P0130— Obwód czujnika O2 Bank 1, Czujnik 1
- P0170— Usterka korekty dawki paliwa w rzędzie cylindrów №1
- P0172— System zbyt bogaty, bank 1
- P0335— Czujnik położenia wału korbowego (CKP) - usterka obwodu
- P0380— Świece żarowe - obwód A: usterka w obwodzie podgrzewania
- P0401— Układ recyrkulacji spalin (EGR) - wykryto niewystarczający przepływ
Kody błędów OBD-2 popularnych marek
- DTC DF010 RenaultProblem z lampką ostrzegawczą poduszki powietrznej i napinaczy pasów
- DTC DF053 RenaultNiskie ciśnienie w listwie paliwowej
Na naszej stronie internetowej można przeczytać artykuły informacyjne przygotowane przez ekspertów w dziedzinie diagnostyki i konserwacji pojazdów.







