DTC DF053 RENAULT

17.10.2024
eye3936
clock3 minuty czytania
Wprowadź kod błędu i markę samochodu
Mark
logo
DF053

Inne kody błędów
Kod: DF053 - Niskie ciśnienie w listwie paliwowej

Błąd DF053 oznacza, że system rejestruje zbyt niskie ciśnienie w listwie paliwowej (common rail). Sterownik silnika widzi rozbieżność między wymaganym a rzeczywistym ciśnieniem. Kierowca najczęściej zauważa komunikaty SERVICE lub STOP, trudności z uruchomieniem silnika i jego niestabilną pracę.

Ta usterka jest typowa dla samochodów marki Renault wyposażonych w silniki wysokoprężne z układem common rail i może występować w modelach takich jak Laguna 1 i 2, Mégane 1 i 2, Clio 2 i 3, Scénic 1 i 2 oraz Master 2 i 3.

Możliwe przyczyny błędu Renault DTC DF053

  • Wtryskiwacze - nadmierny przelew paliwa powoduje spadek ciśnienia w listwie.
  • Filtr paliwa - zatkany lub zamontowany z nieszczelnością (zasysanie powietrza).
  • Pompa wysokiego ciśnienia (HP) - nie wytwarza wymaganego ciśnienia.
  • Czujnik ciśnienia w listwie - uszkodzony czujnik lub instalacja elektryczna.
  • Nieszczelności i zasysanie powietrza - przewody, połączenia i przelewy.
  • Problemy z pompą niskiego ciśnienia (CP) - niewystarczające dostarczanie paliwa do pompy wysokiego ciśnienia, co powoduje spadki ciśnienia w listwie.
  • Normy ciśnienia do sprawdzenia

    Bieg jałowy: 250–350 bar.

    Pod obciążeniem: 1000+ bar.

    Znaczna różnica między wartościami wymaganymi a rzeczywistymi wskazuje na usterkę.

Główne objawy

  • Okresowe zapalanie się kontrolek SERVICE/STOP.
  • Gaśnięcie silnika na biegu jałowym lub przy niskich obrotach.
  • Trudności z rozruchem, zwłaszcza po wymianie filtra paliwa.
  • Nierówna praca w zakresie 1200–1800 obr./min.
  • Stukanie w okolicy jednego z cylindrów.
  • Wycieki i "pocenie się" przewodów oraz zaworów.
logo

Krok po kroku diagnostyka DF053

Błędy

  • Odczytaj wszystkie kody, nie tylko DF053.
  • Jeżeli DF053 pojawia się stale - ciśnienie rzeczywiście spada, a nie jest to błąd czujnika.

Ciśnienie paliwa

  • Norma: 250-350 bar na biegu jałowym, 1000+ bar pod obciążeniem.
  • Jeżeli rzeczywiste ciśnienie jest znacznie niższe niż wymagane → należy szukać przyczyny spadku.

Filtr i przewody paliwowe

  • Sprawdź nowy filtr, obudowę i uszczelnienia.
  • Upewnij się, że nie ma zasysania powietrza i filtr nie jest zatkany.

Wtryskiwacze

  • Wykonaj test przelewowy.
  • Wszystkie wtryski powinny odprowadzać paliwo w podobnej ilości.
  • Jeżeli jeden wtrysk odprowadza znacząco więcej paliwa - obniża ciśnienie i wymaga czyszczenia lub naprawy.

Pompa wysokiego ciśnienia (HP)

  • Jeżeli wtryskiwacze są w porządku, sprawdź pompę.
  • Na wyjściu powinna zapewniać wymagane ciśnienie (1000+ bar pod obciążeniem).
  • Jeżeli ciśnienie nie jest osiągane - pompa lub jej zawór są uszkodzone.

Czujnik ciśnienia paliwa

  • Sprawdź wtyczkę, przewody i styki (często ulegają utlenieniu).
  • Jeżeli wszystko jest w porządku, ale dane są niepoprawne - wymień czujnik.

Wycieki i zasysanie powietrza

  • Sprawdź wszystkie połączenia, przewody i przelewy.
  • Przy wycieku paliwa lub zasysaniu powietrza silnik może gaśnieć, a ciśnienie spadać.
dtc df053 Renault

Podsumowanie

DTC DF053 najczęściej jest związany z uszkodzonymi wtryskiwaczami (zbyt duży przelew). Rzadziej winna jest pompa wysokiego ciśnienia lub czujnik. Dlatego diagnostykę najlepiej zacząć od testu przelewowego wtrysków, następnie sprawdzić pompę, a dopiero później czujnik i instalację elektryczną.

Często wyszukiwane są następujące kody błędów
Komentarze do artykułu